Genieten - Reisverslag uit Vishakhapatnam, India van RobbertNeijenhuis - WaarBenJij.nu Genieten - Reisverslag uit Vishakhapatnam, India van RobbertNeijenhuis - WaarBenJij.nu

Genieten

Door: Robbert

Blijf op de hoogte en volg

21 December 2013 | India, Vishakhapatnam

Waar blijft de tijd? Ik heb al hier al een aantal dagen weinig besef van. Misschien omdat mijn horloge stuk is gegaan tijdens het volleyballen. Misschien omdat mijn weekend totaal anders is dan in Nederland (een veel kleiner contrast met weekdagen). Zo is het enige dat me helpt herinneren aan het feit dat het bijna kerst is een paar met gekleurde lampjes versierde huizen. Geen kerstmarkten, kerstuitverkopen, kerstbomen, kerstliedjes op de radio, kerstkaarten... En dat terwijl Coca-cola hier een grote afzetmarkt heeft.

Anyway, ik heb al een tijdje niets geschreven en dat terwijl er juist heel veel is om over te schrijven.

In het weekend na Sinterklaas (dat ik heel bescheiden gevierd heb met een paar kruidnootjes tijdens een vergadering), zijn Peter en Anne (onze werkgevers) weer naar Nederland vertrokken. Begin februari komen ze weer terug naar India voor een tweede teacher training. In de tussentijd hebben wij, de vier vrijwilligers, genoeg om aan te werken. Een van de dingen waar we veel tijd in geïnvesteerd hebben is het ontwikkelen van mini-lessen Engels. Veel leerkrachten zijn onzeker wanneer het aankomt op het geven van les in het Engels. Een volledige les van 45 minuten is dan ook een hele uitdaging voor de meesten. Met korte lessen, duidelijke instructies en weinig benodigde voorbereiding zijn leerkrachten in staat hun leerlingen een aantal basisconcepten en –woorden uit te leggen en raken ze steeds vertrouwder met het geven van les in het Engels.

Wanneer we niet aan het werk zijn op ons kantoor (ja, we hebben een eigen ruimte voor het project), zijn we in het veld. We hebben elke school in november al een keer bezocht, maar zijn de afgelopen twee weken alle scholen nogmaals langs gegaan. Per school hebben we een les Engels gegeven aan de kinderen van groep 2, 3 en/of 4. Ik heb zelf les staan geven over de concepten ‘plaats’ en ‘richting’, waarbij ik de kinderen met spelletjes en voorbeelden heb laten zien wat de betekenis is van woorden als links & rechts, binnen & buiten, boven & beneden, op & onder. Zo neem ik de klas mee naar buiten (om het woord ‘outside’ te laten zien) en vervolgens rennen we allemaal weer heel hard naar binnen op het commando ‘inside’. Of ik klim in een boom of een vlaggenmast om ‘up’ en ‘down’ uit te leggen. Natuurlijk zal een Indiase leerkracht dit nooit zelf doen, maar we proberen een voorbeeld te geven van creatieve manieren om les te geven. Spelenderwijs, met concrete voorbeelden, handelingen en visualisaties. Om de kinderen zo enthousiast te zien is echt genieten!!
Onderweg naar een van de scholen stuitten we nog op een wegversperring. Een boze man had een aantal takken over de weg gelegd. Toen we gingen controleren wat er aan de hand was, bleek een van zijn kippen te zijn aangereden door een auto. Hij wilde dat degene die dit op zijn geweten had hem zou vergoeden. Na lang aandringen en veel emoties werden de takken weggehaald en konden we verder op pad.

Ik moet erbij zeggen dat sommige scholen, hoewel heel afgelegen en klein, op prachtige locaties staan. Midden in het bergachtige Ananthagiri of direct aan het strand. Gelukkig nemen we regelmatig de tijd om ook van deze mooie omgeving te genieten. Zo zijn we vorige week dinsdag naar een waterval geweest voor een gratis koude douche. Om er te komen moesten we eerst ruim een halfuur over een heel smal en hobbelig weggetje rijden met een jeep. Na deze avontuurlijke autorit volgde een wandeling omhoog in de bergen van zo’n 20 minuten. Onderweg moesten we een spoor oversteken. Omdat er niet zo heel veel treinen over het spoor rijden, hebben we er een stuk overheen gelopen en een boel leuke foto’s gemaakt. Terug van de waterval, al genietend van een stuk ‘sugarcane’, gingen we op weg naar nog een andere toeristische plek, namelijk de Borra Caves. Deze miljoenen jaren oude, door water uitgeslepen grotten zijn gigantisch groot en de vele vleermuizen aan het plafond zorgend voor oorverdovende soundeffects.
Het berggebied is mooi, maar ook het strand heeft grote aantrekkingskracht. Het is elke dag perfect strandweer en de zee is heerlijk koel. De krabben proberen niet weg te spoelen in de branding, terwijl de roofvogels over je heen scheren om ineens naar beneden te duiken voor een visje. Vissers gaan op hun houten bootje de zee op om hun netten uit te gooien terwijl de vissersvrouwen de vers gevangen vis schoonmaken, drogen of naar de markt brengen. En de zonsondergang is en blijft prachtig!

Gisteren was het mijn verjaardag en ik moet zeggen dat ik een hele bijzondere dag gehad heb. De andere vrijwilligers hadden een paar dagen eerder al een cake voor me gebakken en hebben de kinderen op de Campus verteld over mijn verjaardag. Dit betekende dat ik op mijn verjaardag zo ongeveer 150 keer handen moest schudden met alle kinderen die naar me toe kwamen om me te feliciteren. ’s Avonds ben ik met een van de vrijwilligers (de andere twee zijn al vertrokken om Kerst elders te vieren) en een paar van mijn Indiase collega’s naar de bioscoop geweest. Ik wilde eigenlijk naar de Hobbit II, maar had niet goed gekeken wanneer die draaide. Toen we dus aankwamen bij de bioscoop draaide er alleen een film in het Telugu. Natuurlijk snap ik geen snars van deze taal, maar we zijn gewoon gaan kijken. Gelukkig hebben deze films veel muziek en dans, achtervolgingen en wordt er vaak ouderwets geknokt. Erg vermakelijk dus! Na de film hebben we nog gezellig een biertje gedaan in de stad, waarbij mijn Indiase collega’s een taart voor me hadden laten maken.

Morgen ga ik, net als de andere vrijwilligers, op pad om de kerstdagen en nieuwjaar ergens anders door te brengen. Ik heb zo’n 10 dagen om te reizen en heb een ticket geboekt naar Bangalore. Daar zal ik een aantal oude bekenden van Mobility India (die de Campus een paar weken terug hebben bezocht) weer zien, en de stad gaan verkennen. Vervolgens ga ik met de trein naar Pondicherry, aan de oostkust. Dit is een oude Franse koloniale stad. Mijn reis eindigt in Chennai, vanwaar ik weer terugga naar Visakhapatnam en de campus. Ik zie er wel naar uit om even ergens anders te zijn, wetende dat ik hier nog tot en met februari zal doorbrengen. Voor nu iedereen alvast fijne dagen gewenst en een goede jaarwisseling. Een nieuwe update volgt weer in het nieuwe jaar.

  • 21 December 2013 - 23:14

    Oom Peter En Tante Marijke:

    Hoi Robbert,

    Leuk om je verslagen te lezen. Het lijkt me heel boeiend om daar een periode door te brengen en kennis te maken met de lokale omstandigheden

  • 21 December 2013 - 23:19

    Peter En Marijke:

    vervolg op mijn eerdere mail, die te vroeg verzonden werd.
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik heb gelezen dat deze niet geruisloos voorbij gegaan is en nog bedankt voor je kaart.Jij een hele fijne vakantietijd in India de komende weken, terwijl wij hier Kerst en Oud en Nieuw vieren. Het allerbeste en geniet ervan.

    Peter en Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Juli 2013
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 5919

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2013 - 30 Maart 2014

Incredible India

18 Juli 2013 - 05 September 2013

Buenos Aires

Landen bezocht: